Interview met… Community Managers!

Elke maand interviewen we mensen met een Roamler-hart en deze maand zijn dat… Community Managers! Lieke, Community Manager van de UK en Isabelle, Community Manager van Frankrijk, beantwoordden dezelfde vragen over het beheren van communities. Benieuwd of er gelijkenissen zijn? Lees dan verder!

Stel jezelf eens voor! 
UK: Mijn naam is Lieke, ik ben 22 jaar en ik ben net verhuisd naar Birmingham. Ik startte bij Roamler in 2015, als operations stagiair op het kantoor in Amsterdam. Ik had daar een leuke tijd, dus nadat mijn stage was afgelopen, bleef ik als reviewer. In januari 2018 begon ik als Community Manager bij Roamler in de UK.

Frankrijk: Ik ben Isabelle, 30 en ik woon in Bron (naast Lyon) met mijn man en mijn 3-jarige zoon. Ik startte bij Roamler als reviewer in augustus 2016. Ik beheer nu onze locatiedatabase en manage ook internationale projecten die live gaan in Frankrijk. Eigenlijk ben ik dus Community-, Project- en locatiedatabasemanager.

Foto: Isabelle (links), Lieke (rechts)

Wat betekent de functie ‘Community Manager’ in jouw land?
UK: Als Community Manager in de UK behandel ik alles wat met de Roamler-crowd te maken heeft. Dat betekent dat mijn werk heel divers is. Dingen waar ik voor zorg zijn (push)berichten, Facebookberichten, creatieve (XP) taken, selectie- of trainingstaken, werving, blogposts, nieuwsbrieven en support. Kortom, ik probeer de Roamler crowd te bouwen, betrokken te houden en ze op de juiste plaats te krijgen.

Frankrijk: De Community Manager is degene die ‘zorgt’ voor de Roamlers. Enkele van mijn dagelijkse taken zijn: het beantwoorden van vragen van Roamlers, de crowd actief houden en het rekruteren van nieuwe Roamlers in bepaalde gebieden. Ook ben ik verantwoordelijk voor content op onze Facebook, Instagram of e-mails.

Beschrijf een typische dag op jouw Roamler-kantoor
UK: Ik begin de dag altijd met het checken van alle lopende projecten. Ik beslis welke acties nodig zijn en met welke middelen we die acties gaan uitvoeren. Vervolgens haal ik voor mezelf een kop koffie en check onze Facebook-pagina. Daarna hangt het ervan af; elke dag is anders! Ik heb meestal een paar taken per dag en ondertussen werk ik aan lange termijn projecten, zoals het werven van Roamlers in de juiste gebieden.

Frankrijk: Wanneer ik ‘s ochtends aankom, begin ik met het beantwoorden van berichten van Roamlers in de app, e-mail, Facebook en Instagram. Een leuke bijeenkomst die wij maandelijks organiseren is een ‘TGIF’ (Thank God It’s Friday), dan praten we over het bedrijf, spelen een spel en eten wat! Soms, na het werk, gaan we wat drinken en ontmoeten bijvoorbeeld oud-collega’s, we zijn blij ze weer te zien

Hoe ziet je team eruit? Hoe werk je samen?
UK: Ons team is klein, maar groeit snel! Op het moment zijn we een team van vijf. We hebben allemaal de optie om vanuit huis te werken, evenals vanuit ons nieuwe kantoor in Birmingham. Ons sales team is altijd onderweg, terwijl de rest van het team thuis of op kantoor werkt. Dat betekent dat we elkaar niet elke dag zien, maar we houden wel de hele dag door contact. We proberen iedereen eens per week op kantoor te verzamelen.

Frankrijk: De persoon die als eerste contact heeft met de Roamlers is Kenza, onze reviewer. Ze doet haar uiterste best om de Roamlers blij te houden. Charles-Antoine is onze stagiair, hij helpt ook met de reviews en berichten. Jonathan is verantwoordelijk voor hoe het in ‘het veld’ gaat. We hebben allemaal onze doelen en proberen samen te werken om deze te bereiken. Er hangt een fijne sfeer en ik denk dat we allemaal compatibele karakters hebben.

Wat zijn de coolste projecten waaraan je hebt gewerkt?
UK: Ik ben dol op de verscheidenheid van de projecten waaraan we werken, maar ik ben altijd extra enthousiast over degenen waar we niet alleen observeren, maar ook actief iets in de winkel doen. Bijvoorbeeld taken waarbij we voorraad aanvullen, materialen verwijderen, en vooral die waar we displays bouwen. Het is heel tof om de voor en na foto’s te zien.

Frankrijk: Afgelopen december heb ik een adventskalender gemaakt. We hadden 24 creatieve taken, 1 per dag. Als de Roamlers alle 24 taken uitvoerden, konden ze een prijs winnen. Ik moest dus 24 posts maken voor sociale media en we moesten de inzendingen elke dag snel nakijken. Gaf echt een kerstgevoel!

Wat vind je het leukste aan je baan?
UK: Dat ik met zoveel geweldige mensen werk. Mijn collega’s bij Roamler UK, alle collega’s van de andere Roamler kantoren en natuurlijk de Roamlers zelf. Het kan echt mijn dag maken wanneer we leuke berichtjes ontvangen van Roamlers, we delen deze dan ook graag onder de reviewers. Ook vind ik het tof om te horen over dingen die Roamlers met hun verdiensten doen, of ervaringen die ze hebben gehad vanwege Roamler.

Frankrijk: Wat ik het leukst vind, zijn de interacties met de Roamlers; ze hebben immers allemaal verschillende persoonlijkheden. Ik maak ook graag inhoud voor de sociale media. Het is soms moeilijk de inspiratie te vinden, maar ik hou van de creatieve kant van het vak. Bovendien ben ik niet alleen een Community Manager, maar heb ik ook andere rollen binnen het team – dat maakt mijn baan heel divers. Ik zie de kant van de klant EN die van de Roamlers.

Wat vind je het minst leuk aan je baan?
UK: Het beantwoorden van berichten van Roamlers waarvan de inzendingen zijn afgekeurd. Het is altijd moeilijk om die te beantwoorden, omdat ik hun teleurstelling begrijp nadat ze tijd en moeite hebben gestoken in het voltooien van een taak voor ons. Ik probeer altijd ons standpunt uit te leggen; dat we geen onjuiste data naar klanten kunnen sturen, zelfs als een deel van de taak wél correct is uitgevoerd. Het is een kans om te leren, voor beide partijen.

Frankrijk: Klanten hebben eisen en soms is het moeilijk om Roamlers uit te leggen dat er achter een taak een klant zit. We hebben bijvoorbeeld een taak waarbij je foto’s van alle schappen met koffie moet maken. Soms zijn er 15 of 20 schappen dus moeten er 20 foto’s worden gemaakt. We moeten alle planken kunnen zien, omdat de klant het nodig heeft. Het is dus onmogelijk om een ​​taak goed te keuren waarbij slechts 1 plank ontbreekt op 20 foto’s. Roamlers doen hun best en het breekt ons hart om dit soort inzendingen af te keuren.

Hoe is je band / relatie met de Roamlers?
UK: Goed, hoop ik! Ik vind het erg leuk om elke dag met ze te werken. Ik hoop niet dat ze me irritant vinden vanwege mijn pushberichten; ik probeer het aantal te beperken en let op de timing. Het is leuk om dagelijks zoveel van de hogere level-Roamlers in de app terug te zien. Ik heb soms bijna het gevoel dat ik ze ken. Het is ook tof om berichten of inzendingen van nieuwe Roamlers te zien, terwijl ze de app nog leren kennen.

Frankrijk: We proberen een vertrouwensrelatie met Roamlers te creëren. Dit werkt op twee manieren: zij moeten ons vertrouwen, want wanneer ze foto’s en informatie insturen krijgen ze daar niet direct al een financiële vergoeding voor. Maar, wij moeten hen ook vertrouwen; zij zijn onze ‘ogen’ in het veld. Natuurlijk zijn we mensen en vergissen ons ook wel eens bij het beoordelen van inzendingen. Maar, we zijn altijd bereid om reviews met Roamlers te bespreken.

Heb je een tip voor Roamlers? Zo ja; wat voor?
UK: Vergeet niet om zo nu en dan onder de experience tab te kijken. Regelmatig staan daar selectietaken voor betaalde taken, die je gemakkelijk kunt missen als je alleen de betaalde tab checkt.

Frankrijk: Lees de hele taak zorgvuldig! De hoeveelheid afgekeurde inzendingen omdat Roamlers iets doen wat niet in de opdracht staat, is helaas vrij hoog. Onthoud dus dat, zelfs als het om een vaker terugkerende opdracht gaat, de briefing nog steeds kan veranderen.