Kijkje achter de schermen: PM Maud vertelt!

Elke maand interviewen we iemand met een echt ‘Roamler hart’. Dit varieert van inspirerende Roamlers, tot reviewers en andere mensen binnen het internationale Roamler team. Deze keer kroop de Nederlandse Project Manager Maud in de pen. Als je nieuwsgierig bent naar wat haar baan als Roamler Project Manager precies inhoudt, lees dan snel verder voor meer informatie!

Wie ben je, wanneer ben je begonnen en wat is je functie binnen Roamler?

Ik ben Maud, 27 jaar oud, woon samen met mijn vriend in Amsterdam en ik houd van reizen, uitgaan met vrienden en het ontdekken van steden en restaurants. Ik begon in 2016 als Community Manager voor Roamler Tech (een dochteronderneming van Roamler) en maakte de switch naar Roamler Retail om daar in 2017 te beginnen als Project Manager.

Wat betekent de functie ‘Project Manager’ binnen Roamler?

Als Project Manager vertalen we de vraag van de klant naar een vragenlijst in de Roamler app. Wanneer we het project starten (de vragenlijst is live) is het zaak ervoor te zorgen dat het target (een x aantal gewenste inzendingen) wordt bereikt en we de juiste data binnenkrijgen. Na het project analyseren we de gegevens en sturen we de klant een rapport met onze bevindingen. We ontvangen allerlei soorten vragen / cases van verschillende klanten, dus geen project is hetzelfde. Kortom; vrijwel ieder project heeft een ander doel.

Beschrijf een typische dag op het Roamler kantoor!

Een typische dag bij Roamler begint met een goede, sterke koffie ;-). Ik beantwoord mijn mails, controleer de admin (ons systeem achter de app) voor de projecten waar ik verantwoordelijk ben, creëer nieuwe vragenlijsten voor klanten of maak rapportages wanneer alle inzendingen van een project binnen zijn. Ook heb ik vaak meetings voor interne projecten binnen Roamler of met klanten om afgeronde of nieuwe projecten te bespreken, het kan hierbij noodzakelijk zijn om uit te leggen wat Roamler in het algemeen doet en wat wij – samen met onze crowd van Roamlers – voor ze kunnen betekenen.

Hoe komt een project tot leven?

Een klant heeft een vraag en wij moeten dit vertalen naar een vragenlijst in de app. Dit klinkt gemakkelijk, maar dat is niet altijd het geval. Voordat we de daadwerkelijke vragenlijst opstellen, moeten we veel met de klant bespreken; we moeten de exacte doelen van het project leren, hun wensen en behoeften begrijpen en weten wat ze met de gegevens willen bereiken. Daarnaast moeten we vragenlijsten opstellen die voor elke Roamler begrijpelijk zijn. Bijvoorbeeld, klanten gebruiken veel vakjargon, het is aan ons de zaak om dit te vertalen naar een leesbare taal voor onszelf en Roamlers.

Wat zijn enkele van de coolste projecten waaraan je hebt gewerkt?

Ik heb aan zoveel coole en verschillende projecten gewerkt. Ik heb de wekelijkse Live Sportchecks opgezet en een live online dashboard gebouwd dat erg handig is voor de klant. Daarnaast nog vele andere soorten projecten, zoals prijsanalyses en merchandising projecten (displays plaatsen, wobblers).

Wat vind je het leukste aan je baan?

Geen dag is hetzelfde! Ik werk graag aan verschillende projecten met verschillende klanten. Ook houd ik van data en het maken van rapportages / dashboards. Ik wil de klant echt enthousiast maken voor het rapport of het dashboard dat we hebben gemaakt om hen inzicht te geven. Daarnaast vind ik meetings met de klant erg leuk; meedenken over hoe we de samenwerking kunnen verbeteren en wat de vervolgstappen kunnen zijn.

Hoe ziet je team eruit? Hoe werk je samen?

Ons team is jong, enthousiast, anders, ambitieus, creatief en we zijn niet bang voor verandering. We werken in een snelgroeiend bedrijf, waar continu veel verandert, maar waar je als werknemer dus ook snel kunt ontwikkelen. Project Managers werken nauw samen met reviewers en we versterken elkaar. Zij zijn degenen die alle inzendingen te zien krijgen en stellen daarom soms kleine veranderingen (voor de vragenlijsten) voor, omdat dit logischer is voor de Roamlers. We helpen elkaar en zijn ook kritisch op elkaar, zodat we het best mogelijke resultaat voor de klant én de Roamler kunnen leveren. We vinden het natuurlijk ook leuk om samen plezier te maken en ik denk dat dat ook heel belangrijk is.

Heb je veel contact met Roamlers?

Het hangt per project af. Soms heb ik contact met Roamlers om vragen te beantwoorden over de inhoud van de projecten, vooral als het gaat om merchandising. Maar de reviewers zijn het eerste aanspreekpunt voor de Roamlers en zij zijn ervaren genoeg om de meeste vragen gemakkelijk zelf te beantwoorden!

Heb je een leuke tip voor Roamlers?

Dit is al vaak benoemd, maar daarom niet minder relevant: als je iets in de winkel ziet dat anders is dan uitgelegd of anders is dan gebruikelijk, vermeld dit dan in de opmerkingen van de specifieke taak, dit kan erg handig zijn voor de reviewer, Project Manager of de klant.